
Gustavo lanceert kleding voor Veerkrachtigheid âResilient Apparelâ
14 april 2025
Oorspronkelijk komt Gustavo uit Brazilië, maar hij heeft op vele plekken gewoond. Op dit moment woont hij in Amsterdam en gaat het heel goed met hem. Voor het eerst in zijn leven heeft hij het gevoel dat hij een doel heeft. Dat is het bijdragen aan meer bewustzijn omtrent mentale gezondheid en suïcidepreventie.
We moeten normaliseren dat mannen ook emoties hebben
Ik weet dat het clichĂ© klinkt, maar de wereld moet echt begrijpen hoe serieus mentale klachten zijn. Depressie, angst, en andere mentale klachten zorgen ervoor dat mensen zich niet uitspreken omdat ze bang zijn dat ze niet serieus genomen zullen worden. Veel mensen geloven nog steeds dat mentale klachten slechts âtussen je orenâ zitten, en dit maakt een open gesprek heel lastig.
Daarnaast denk ik dat dit specifiek ook geldt voor de mentale gezondheid van mannen. Hoewel mannen de laatste jaren steeds meer worden aangemoedigd om zich uit te spreken over hoe het met ze gaat, heerst er ook nog steeds heel sterk de gedachte dat mannen een âechte manâ moeten zijn, niet mogen huilen en niet mogen klagen. Als we vooruitgang willen, moeten we normaliseren dat mannen hun emotie ook moeten kunnen uiten en hulp moeten kunnen zoeken, zonder dat daar een oordeel aan vasthangt.
De puntkomma staat voor een zin die nog niet afgelopen is, net zoals het leven nog niet afgelopen is.Â
Na mijn eigen dieptepunt in 2018, besloot ik een puntkomma op mijn eigen pols te tatoeĂ«ren, als herinnering aan mezelf dat mijn verhaal nog niet voorbij was. Daarna kreeg ik een idee: wat als iedereen een puntkomma zou kunnen dragen? Hoe zou het zijn als er iets herkenbaars te zien was om aandacht te vragen voor mentale gezondheid, net zoals iedereen het Nike symbool of de Lacoste krokodil herkent? Zo kwam ik met het idee om âResilient Apparelâ te creĂ«ren.
Resilient (veerkrachtig), omdat mensen met mentale klachten daar iedere dag opnieuw tegen vechten. En de puntkomma omdat hun verhaal nog niet over is. In december 2024 lanceerde ik dit merk met een duidelijk doel: bewustzijn omtrent suïcidepreventie en mentale gezondheid creëren. Een deel van de opbrengst hiervan gaat naar het 113 Fonds.
